måndag 16 oktober 2017

Amy


De tre första månaderna. De tre första månaderna som mamma till en ny människa. 
De är så speciella. 
Jag har varit med om det två gånger nu och de går på vissa sätt inte att jämföra eftersom omständigheterna har varit så olika. Men båda gångerna har jag känt en sådan enorm beundran inför livet, det unika livet som jag fått äran att bli mamma till, fascination över det lilla, sårbara, och heliga, och panik över att inte veta hur eller hinna med att dokumentera det jag hade framför mina ögon och i mina händer. Jag kände att jag måste dokumentera så att det för alltid går att minnas, går att väcka dofterna, känslan, bilderna och atmosfären kring den här helt nya varelsen. Mitt barn. 
Båda gångerna hade jag växtvärk i hjärtat. Det var så mycket som skulle rymmas. Och kännas. Kroppen var helt slutkörd och trasig. Jag var helt förstörd. Samtidigt var jag lyckligare, starkare och mer energifylld än någonsin. Jag hade blivit mamma, och sedan tvåbarnsmamma, något jag aldrig varit förut. Och det upptog all min tid, allt jag var. Det var underbart, förvirrande och 
väldigt mycket jobb.
Nu är det mer än ett år sedan den första, omtumlande, tiden med Amy så jag tänkte passa på att minnas några delar av den här på bloggen. Det här blir det första inlägget om det. #förstamånadernamedamy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar